۰
سیب سلامت

سیب سلامت چیست

سیب سلامت عنوانی از سازمان غذا و داروست و این سازمان، نشان سیب سلامت را بر روی محصولاتی قرار می دهد که استاندارد های مورد نظر آن را رعایت بکنند.

هدف از تصویب قوانین سیب سلامت توسط معاونت غذا و دارو، ارائه قوانینی مخصوص تولیدات مواد خوراکی، تولیدات محصولات بهداشتی اعم از شوینده ها و محصولات آرایشی و قوانینی برای تولیدات دارویی و پزشکی است. پس سیب سلامت برای هر محصول معنی مخصوص به خود را دارد.

شرایطی که سازمان غذا و دارو برای دریافت این نشان در نظر گرفته است به شرح زیر می باشد :

  • محصولاتی که از وزارت بهداشت پروانه ساخت را دریافت کرده باشند.
  • محصولاتی که شرایط و آیین نامه های اعلام شده از سوی سازمان غذا و دارو را رعایت کرده باشند.
  • محصولاتی که در تهیه آنها از عوامل خطرناک مانند (اسید های چرب ترانس و ….) استفاده نشده باشد و یا از این مواد حداقل ممکن استفاده کرده باشند.
  • محصولاتی که برای تهیه آنها از نمک اندک و یا حداقل استفاده شده است.
  • از مواد اولیه یا افزدونی های مفید طبیعی و ارگانیک در جهت ارتقا سلامت مصرف کننده در تهیه محصول استفاده شده است.
  • از سموم (دفع آفات، سموم قارچی، هورمونها و…) درتولید آن محصولات استفاده نشده است.
  • محصولاتی که در تولید آنها از مواد افزدونی شیمیایی دارای سنتیک استفاده نشده است.
  • محصولاتی که کالری آنها با کاهش استفاده از کربوهیدراتهای ساده و چربی ها کمتر شده است.
  • تولیداتی که با استفاده از مکمل های مجاز مانند ویتامین ها و … غنی سازی شده اند.
  • محصولاتی که کیفیت آنها با استفاده از مواد فراسودمند (پروبیوتیک، سن بیوتیک و…) بهبود یافته اند.
  • محصولاتی که از تکنولوژی های مدرن جهت افزایش و بهبود ارزش تغذیه ای محصول استفاده می کنند.
  • محصولاتی که با استفاده از تغییر فرمول، کیفیت محصولشان در جهت ارتقا سلامت بهبود یافته است.
  • نقش سیب سلامت چیست ؟ آیا تولیدات غذایی و دارویی سالم و طبیعی هستند؟

سیب سلامت کلمه ای است که افراد زیادی را به اشتباه می اندازد. اصولاً قوانین سیب سلامت نشان از سالم بودن و طبیعی بودن محصول ندارند.

باید بدانیم که سیب سلامت صرفاً بازرسی محصول از نظر بهداشت و خطر آفرین نبودن برای سلامت است. پس انتظاری که برخی افراد از سیب سلامت دارند و مداوم گله می کنند که: چرا این محصول با اینکه مضر است و هزار جور افزودنی دارد سیب سلامت گرفته، کاملاً اشتباه می باشد.

تفاوت سیب سلامت با پروانه بهداشت چیست؟

مشاهده نشان سازمان غذا و دارو به معنای دریافت پروانه تولید بر اساس ضوابط بوده اما نشان سیب سلامت به آن معناست که فراورده مورد نظر، علاوه بر پروانه ساخت موفق به اخذ گواهینامه سلامت و ایمنی نیز شده است.

مدت اعتبار سیب سلامت

اعتبار این نشان دو ساله است که پس از انقضای مدت آن مدارک مجدادا باید بررسی شود

مدارک دریافت سیب سلامت

مدارکی که جهت دریافت سیب سلامت باید ارائه شود شامل: گواهی نامه ثبت برند، ارائه ایران کد محصول، ارائه نامه های تأیید از سوی وزارت بهداشت، هم چنین ارائه مجوز تولید محصولات، تأییدیه ای که سازمان غذا و دارو برای اخذ سیب سلامت صادر می کند، مدارک ارائه شده اداره بهداشت که خود مشمول مواردی مانند: سرامیک سازی فضای تولید محصولات، رعایت حداقل استاندارد متراژ محیط ، سرویس بهداشتی استاندارد، استاندارد فاصله دور از آلودگی که حداقل 500 متر باید باشد، در صورت وجود کارخانه وجود فضای آزمایشگاه در آن ضروری می باشد.

توجه داشته باشید ارائه تمامی این مدارک برای دریافت سیب سلامت الزامی می باشد، در صورتی که شرکت دارید و یا در فکر ثبت شرکت هستید بد نیست بدانید وجود شرکت برای دریافت سیب سلامت الزامی نیست اما داشتن آن نیز بدون لطف نمی باشد.

گام ابتدایی برای ثبت برند انتخاب بهترین نام و متناسب ترین نام برای برند مورد نظر می باشد که باید از سوی متقاضی ثبت علائم تجاری به اداره مالکیت معنوی فرستاده شود. برای اسان شدن امور می توانید انتخاب بهترین نام و متناسب با فعالیت خود را به کارشناسان مجرب ثبت علائم تجاری بسپارید.

در صورتی که می خواهید برای ثبت شرکت خود اقدام کنید باید این امر را به اشخاصی بسپارید که در این امر خبره هستند.قبل از اقدام به دریافت سیب سلامت ابتدا مدارک مربوطه را تهیه نمایید که در وقت شما صرفه جویی شود.

مراحل دریافت سیب سلامت یا نشان سیب سلامت

برای انجام این موارد دریافت مدارکی چون گواهی ثبت برند باید از اداره ثبت علائم تجاری صورت گیرد و داشتن گواهی برند ثبت شده الزامی است، هم چنین جی اس وان که کد شناسایی کالا می باشد و نوع و مقدار و کیفیت محصول را تعریف می کند، نمونه ایران کد برای صادرات محصول است، با تکمیل سایر مدارک می توانید اقدام به دریافت سیب سلامت کنید.

در این مرحله با وجود شرایط لازم به اداره بهداشت مراجعه کرده و این اداره محصول و فضای آن را مورد بررسی قرار داده و در صورت داشتن شرایط مندرج در این سازمان نامه تاییدیه  محصول را صادر می کند، سپس متقاضی با مدارک موجود باید به سازمان غذا و دارو مراجعه کند، این سازمان نیز کیفیت و سلامت محصول را بررسی کرده و در صورت داشتن استاندارد های مربوطه بر اساس آیین نامه ها و قواعد سازمان مراتب را جهت تایید نهایی به کمیته عالی ارائه می دارد این کمیته نیز بعد از بررسی های انجام شده نشان سیب سلامت محصول را صادر می کند تا بر روی بسته بندی آن درج شود.

برای خرید میوه خشک اینجا وارد کنید.

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0

بالا

X